-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9028 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

خمس بر چه افرادي تعلق ميگيرد؟

شك بعد از محلّ قابل اعتنا نيست . بنابراين كسي كه مشغول خواندن سوره شده اگر شك كند كه حمد را خوانده؟ نبايد اعتنا بكند.(1)

1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسئلة 1168.











پرسش:روايتي از حضرت مهدي(ع) را برايم بنويسيد.

پاسخ:در دورة غيبت صغري ، آخرين توقيعي كه از ناحية مقدسه، شش روز قبل از درگذشت علي بن محمد سمري صادر شد، چنين است:

بسم الله الرحمان الرحيم، يا علي بن محمد السمري اعظم الله اجر اخوانك فيك فانّك ميت ما بينك و بين ستّهْْ ايام فاجمع أمرك و لا توص الي احد يقوم مقامك بعد وفاتك ، فقد وقعت الغيبهْْ الثانيهْْ فلاظهور الّا بعد اذن الله ـ عزّ و جلّ ـ و ذلك بعد طول الامد و قسوهْْ القلوب و امتلاء الرض جوراً و سيأتي شيعتي من يدّعي المشاهدهْْ ؛ الا فمن ادّعي المشاهدهْْ قبل خروج السفياني و الصيحهْْ فهو كاذب مفتر و لا حول و لا قوهْْ الاّ بالله العليّ العظيم.(1)

: به نام خداوند بخشندة مهربان. اي علي بن محمد سمري! خداوند پاداش ديني تو را در مصيبت مرگ تو بزرگ دارد. تا شش روز ديگر خواهي مرد؛ پس امر حساب و كتاب خود را مرتب كن و در بارة جانشيني اين مقام نيابت، به هيچ كس وصيت مكن تا به جاي تو بنشيند؛ زيرا غيبت دومي فرا رسيده است. تا آن روزي كه خداوند ـ عزّ و جلّ ـ بخواهد، ظهوري نخواهد بود و آن پس از مدت درازي خواهد بود كه دل ها را سختي و قساوت فراگيرد و زمين از ستم پر گردد. به زودي كساني براي شيعيان من ادّعاي مشاهده خواهند نمود. بدان كه هر كه پيش از خروج سفياني و بر آمدن صيحه اي از آسمان، ادعاي ديدن من را نمايد، دروغگو است. قدرت و توانمندي از آنِ خداوند بلند مرتبت است.

در روايتي ديگر از آن حضرت آمده است: و امّا الحوادث الواقعهْْ فارجعوا فيها الي رواهْْ حديثنا فانّهم حجّتي عليكم و انا حجهْْ الله؛ امّا حوادثي كه جديد پيش مي آيد، شما به روات حديث ما رجوع كنيد [ به فقها مراجعه كنيد] ، آنان حجت من بر شما و من هم حجت خدا هستم..(2)

1. شيخ صدوق ، كمال الدين و تمام النعمهْْ، ج 2، ص 516؛ شيخ طوسي، الغيبهْْ، ص 242 ، 243و مجلسي، بحارالانوار، ج 51، ص 361.

2. وسائل الشيعه، ج 18، ص 101، ح 9.

پرسش:نواب خاص حضرت مهدي(ع) چه كساني بودند؟

پاسخ:نواب خاص حضرت مهدي(ع) چهار نفر بودند. بدين شرح :

1ـ ابوعمرو عثمان بن سعيد عمري: وي اولين نايب خاص امام مهدي(ع) بود كه از زمان امام هادي(ع) و بلكه به نوشتة برخي از بزرگان از زمان امام جواد(ع) در بيت عصت و رسالت خدمتگذار بود و در نهايت استتار و در قالب روغن فروشي نامه هاي شيعيان را نزد امام عسكري (ع) مي برد و پاسخش را دريافت و به شيعيان مي رساند.

عمري از زمان امام هادي رهبري سازمان مخفي وكالت را بر عهده داشت و بعد از شهادت امام عسكري (ع) از سال 260 تا 265 نيابت خاص را نيز بر عهده داشت.

2ـ محمد بن عثمان بن سعيد عمري: بعد ازدرگذشت عثمان بن سعيد، به امر امام مهدي فرزندش محمد اين مقام را عهده دار بود. عثمان بن سعيد تا سال 305 عهده دار اين مقام بود.

3ـ ابوالقاسم حسين بن روح نوبختي، ايشان از سال 305 تا 326 عهده دار اين مقام بود.

4ـ ابوالحسن علي بن محمد سمري . ايشان چهارمين و آخرين نايب خاص حضرت مهدي(ع) بود و از سال 326 تا 329 متصدي اين مقام بود كه بعد ازاين ، دورة غيبت كبري فرا رسيد و حضرت مهدي(ع) نايب خاص ندارند، بلكه در اين دوره فقهاي جامع الشرايط به عنوان نوّاب عام آن حضرت فعاليت مي كنند.(1)

1. براي توضيح بيش تر به كتاب تاريخ عصر غيبت مراجعه شود.

پرسش:انواع غيبت حضرت مهدي(ع) را بيان كنيد؟

پاسخ:حضرت مهدي(ع) بعد از شهادت امام عسكري(ع) در هشتم ربيع الاّول سال 260هجري كه امامت به ايشان رسيد، ، از ديده ها پنهان است. از آن تاريخ تا زمان ظهور حضرت را دورة غيبت مي نامند، دورة غيبت به دو دورة غيبت صغري و كبري تقسيم مي شود. از 260 تا 329 دورة غيبت صغري است و از 329 تا زمان ظهور حضرت دورة غيبت كبري ناميده مي شود.









پرسش:در سن 15 سالگي از امام (ره) تقليد مي كردم، بعد از فوت ايشان مقلد آقاي اراكي شدم و بعد از ايشان هنوز مرجعي پيدا نكرده ام تكليف بنده چيست؟

پاسخ:برادر عزيز و گرامي ! شما مي توانيد با اجازة يكي از مراجع تقليد زنده كه تشخيص مي دهيد اعلم است به تقليد از مرحوم آيت الله اراكي باقي بمانيد و نيز مي توانيد به همان مرجع تقليد زنده رجوع كنيد. تمامي مراجع بقاي بر ميّت را اجازه مي دهند . از بين مراجع فعلي بايد به مرجعي كه يقين به اعلميت او داري و يا گمان به اعلميت او داريد. رجوع كنيد و در صورتي كه نتوانيد تشخيص دهيد از هر كدام كه تقليد كنيد صحيح و مجزي است.











مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.